Môj druhý prelet .. Čihoc > Púchov

Je štvrtkové doobedie a vonku riadna deka, poobede sa krásne vyjasňuje, presne podľa predpovede. Bohužiaľ ja toto krásne letové počasie sledujem spoza okna v práci bez vidiny nejakého lepšieho polietania keďže v práci končím až neskoro poobede. Sledujem preto grafy a predpovede počasia na nasledujúce dni, na piatok to vyzerá na krásne jarné až letné počasie, do toho hlásia J - JV vietor, no na sobotu a nedeľu silný J-JV vetrisko v nárazoch až do 18 m/s. Preto som to videl na jediné možné riešenie, tak som hneď utekal za šéfom s tým že by som chcel na piatok voľno kôli lietaniu, ten to chápe a odpovedá kladne. Voľno vybavené a ja už obvolávam všetkích lietačov z okolia s myšlienkou piatkového lietania buď na Veľkom vrchu alebo na Čihoci. Topoľčanci sú za, ale tiež sú nerozhodní medzi Veľkým vrchom a Čihocom. Po práci som zbehol za Tomášom od ktorého som si požičal jeho starú sedačku ktorú som piatok plánoval testnúť. Výber terénu sme nechali na piatkové ráno kedy budú poveternostné podmienky udané presnejšie. Ja som ešte štvrtok na rýchlo (zďaleka som napočítal s tým že následujúci deň vnej strávim pár hodín) nastavil Tomášovu sedačku podľa svojích potrieb a už po tme som do nej prehodil svoj záložák ktorý sme týždeň pred tým s Amigom prebalovali.


Je piatok ráno a my sme zhodnotili že na oboch kopcoch budú perfektné letové podmienky. Vyberáme Čihoc kôli jeho lepším termickým vlastnostiam a ja už do batohu chystám od Vlada požičaného Atisa a Tomášovu sedačku. Stretáme sa o pol 11 pod kopcom kde sa dozvedám že hore ideme autom, keďže sa chalanom podarilo všeko pre to potrebné vybaviť. O 11:00 sme na JV štarte kde nám do nosa fúka stála 3 s občasnými silnejšími nárazmi do 8 - 10 m/s, no na oblohe ani obláčika tak dúfame v bezoblačnú termiku. Až tu hore som zistil že som doma zabudol foťák, ale Tomáš zhodnotil vraj to znamená že polietam perfektne tak si z toho hlavu nelámem. Preberáme ešte vzdušné priestory pretože práve u nás hostíme pánov na stíhačkach z celého sveta, ale Juro vraví že zrovna TSA priestory za kopcom už niesú aktivované a môžme tam letieť, no nato som sa ja len pousmial. Je to perfektné preto sa Juro rýchlo rozkladá a po chvíľke štartuje no na naše prekvapenie ho to nejak nedvíha. Po preskoku rebra sa nám stratil z dohľadu a ja som sa medzitým nachystal na štart.


Štartujem a badám ako Juro nadomnou niečo točí, ale ja sa sústredím na nastúpenie do novej sedačky kde už na tretí pokus pohodlne sedím a venujem pozornosť preskoku rebra. Po vyklesaní 80 metrov konečne preskakujem rebro a hneď nastupujem do stupáku ktorý ma vyviezol do 1760mnm. Vo vzduchu hladám Jura ktorý sa mi medzitým stratil z dohľadu, ale nevidím ho. Tomáš už je rozložený, no stále neštartuje, tak sa rozhliadam kam zaletím. Spočiatku plánujem letík na Nitrianske Rudno, samozrejme ponad hrebeň kde dúfam že sa mi podarí nájsť ešte aspoň jeden stupáčik aby som na to Nitrianske Rudno vlastne doletel. Pustil som to teda ponad hrebeň a pod sebou hľadám svahy kopcov otočené na J smery kde si myslím že bude výskyt termiky najpravdepodobnejší. Všetky takto vytypované miesta niečo dali a ja som sa snažil dotáčať to na maximum. Pri Nitriansom Rudne som mal výšku cez 1500mnm a v diaľke som zhliadol Jura letieť tesne ponad kopce za dedinou. Po zhodnotení mojej výšky som sa rozhodol pustiť sa po vetre hlbšie do pohoria Stážovskích vrchov ktoré som vtedy ešte vôbec nepoznal, v diaľke som videl maličké neznáme dedinky ktoré boli moja rezerva v prípadnom neúspechu mojej taktiky hľadania stupákov.


Všetko šlo ako po masle a až po Závadu pod Čiernym vrchom tam som mal výšku už len 180m nad terén a urgentne som jedným okom hľadal vhodné miesto na pristátie no druhým okom som zbadal vhodný Južne orientovaný kopec a riskol som let knemu kde som dúfal že niečo nájdem. Aj sa tak stalo a ja som sa už viezol ponad hrebeň v stupáku, a v diaľke som videl Valašskú Belú ktorú som stanovil ako ďalší záchranný bod Za Valašskou Belou nebol problém nájsť ďalší výťah do viac ako 2000 mnm. A tak som letel po vetre ďalej a už úspešnou taktikou hľadania stupákov som dotáčal jeden za druhým.
Po prelete naprieč Strážovské vrchy sa predomnou objavila rozľahlá Ilavská kotlina a ja som podľa GPS zisťoval kde sa vlastne nachádzam. Na konci pohoria som sa snažil nastúpať co najvyššie, lebo som vedel že preskok cez kotlinu bude náročný. S výškou 2060mnm som sa pustil do preskoku. Po prelete ponad Váh, na druhej strane kotliny som mal výšku už len 260 m nad terénom a pomaly som sa znovu jedným okom rozhliadal po vhodnom mieste na pristátie , no dúfal som že polia a lesíky na ktoré som si to namieril niečo dajú. Podarilo sa a ja nad hnedým poľom stúpam a zisťujem že stupáky su zanášané v smere kotliny a to od JZ, tak tomu prispôsobujem aj môj letový plán a stúpam znovu priamo nad mestom Lednické Rovné kde sa mi ale podarí nastúpať len do výšky 1330mnm a a tak letím po vetre k Púchovu. Nadávam ako zle som predošlý deň nastavil sedačku a už neviem ako v nej obsedieť. Snažím sa ešte niečo nájsť no márne, nič nedali ani polia ani lesík a tak pristávam pri obci Dolné Kočkovce pri Púchove.


Celkovo som potočil spolu 16 stupáčikov. Unavený z dlhého letu obvolávam všetkích ktorí mi počas dlhého letu volali, zisťujem že Tomáš odletel do Bánoviec nad Bebravou, Juro nakoniec pristál pri Nitrianskom Rudne, a ja som všetkím oznámil kam som až doletel. Zbalil som sa a podľa GPS som sa vybral priamo cez polia na 4km túru k Púchovu. Počas cesty som zisťoval kedy a odkiaľ mi ide nejaký spoj na moje smery. Po nájdení autobusovej stanice som hneď nastúpil na diaľkový autobus do Trenčína kde som sa najedol a pokračoval znovu na diaľkový autobus až do Hradišťa kam po mňa došla Maťa na aute. V Hradišti som ešte počkal Cypriána s ktorým som bol dohodnutý že mi prinesie priamo z Gradientu Avax-a XC2 ktorého som si týmto letom akoby "vyslúžil" a zároveň som sa týmto letom patrične rozlúčil z požičaným Atisom od Vlada. Domov som prišiel o 21:00 s krásnym zážitkom, plný nových skúseností a s novým krídlom, no čo viac môže človek po letovom dni chcieť.


trvanie letu         : 03:04:15 h
max. výška         : 2060 m
max. prevýšenie : 1262 m
max. stúpanie     : 5.6 m/s
max. klesanie      : 4.4 m/s
dĺžka tracklogu   : 107.037 km
dĺžka trate           : 47.96 km
priem. rýchlosť   : 15.75 km/h

Štart:
čas                   : 09:36:18 UTC
výška               : 798 m
GPS lat             : N 48° 44.107
GPS lon            : E 18° 25.442

Pristátie:
čas                   : 12:40:33 UTC
výška               : 351 m
GPS lat             : N 49° 05.802
GPS lon            : E 18° 21.042




Napísal: Tomáš Podmaník, 29.4.2012